A világ és a kettlebell

A kettlebell népszerűségét illetően nem lehetnek kétségei az embernek, ráadásul eredményeit a hétköznapi edzések során edzők és instruktorok, valamint sportolók és rendvédelmisek napról napra igazolják a saját fejlődésükkel. A kettlebell nagyon hosszú utat tett meg a világhírig, de erre volt is ideje, hiszen „nem ma kezdte…” – ahogy az öregek is szokták volt mondani felvágósan valakire, aki vélhetően nagy rutinnal rendelkezik. A kettlebell által ma képviselt testedzési és testépítési metódus tulajdonképpen egyidősnek mondható a nyugati világ (értsd: európai és amerikai) nagy hírű erőembereinek virágkorával, vagyis pár száz éves bizonyosan lehet. A kettlebell esetében külön érdekesség, hogy világhírt magának nem is a keletkezési helyén, vagyis nem orosz anyaföldön szerzett magának, bár eredményeire már ott is felfigyeltek és a huszadik században a katonai kiképzésbe is helyet kapott erősítő, állóképességjavító hatásai miatt. S bár katonai és rendvédelmi kiképzési területen kivívott sikerei keltették a kettlebell számára a legnagyobb visszhangot, nem ezen a területen született. Testedzéssel foglalkozók körében már lassan köztudott, hogy sajátosan egyedi formájú súlyzója, a gírja az orosz földművesek mindennapi eszköze volt a gabonamérések során, mint mérősúly. A néhány kilóstól a néhány tíz-kilós kivitelig különböző tömegű méretsorozatban készülnek, ahol vasból öntik őket gömb formájúvá, amiből kilóg egy ívelt fül, egy záródó fogantyú. Ez a fogantyú tette lehetővé és teszi mai is megemelőjének a komfortos megfogás és tartás lehetőségét. Márpedig szüksége is lesz a gyakorlónak, hogy jó stabilan meg tudja ragadni, mert a gyakorlat jellegétől függően különböző intenzitással kell majd emelgetni és lengetni azt.

Kettlebell

A kettlebell súlyzója

A kettlebell súlyzójának a kialakítása borzasztóan egyszerű, fentebb részleteztük is. Az a hatás viszont, amit emelgetése és lengetése során a test izomzatára kifejt, az valami egészen összetett. Ez a komplex hatássorozat, vagyis hogy a vele való edzés során nem csak néhány izmot vesz igénybe, hanem egész izomcsoportokat dolgoztat meg, teszi egyedülállóvá speciális hatásait. Ezek pedig annyira szembe szökőnek tetszenek már néhány alkalom után, hogy nem csoda, mennyire rákattannak, akik megérzik az „ízét”. A már említett speckó súlyok ugyanis nem a hagyományos értelemben vett súlyzók, ami már nyilván kiderült. Kialakításának köszönhetően – ami mérősúlynak lett tervezve, hogy könnyebben lehessen naphosszat emelgetni – a fogása távolabb esik a súlypontjától, mint a klasszikus egy, illetve kétkezi súlyzók esetében. Ott ugyanis súlypont a megfogás tengelyébe esik, itt azonban azon kívül található. Ez az aprónak tűnő különbség azonban elég ahhoz, hogy a gírják (így nevezik oroszul a módszer súlyzóit) puszta megemelése is jóval több izom együttes munkáját igényli, mint egy sima súlyzó esetében. A gyakorlottabbak által alkalmazott ilyen-olyan lengetések pedig igen komoly koncentrációt és elővigyázatosságot igényelnek és a hagyományos módszerekhez képest hatványozottan veszik igénybe a test izomzatának addig szunnyadó területeit. Az izomláz garantált, de fokozatosan haladva teljesen természetes kísérőjelenség, a fejlődés és a haladás egyik legjobb fokmérője.

A kettlebell egészségre gyakorolt hatása

A megfelelő szakember (képzett instruktor!) segítségével felépített gyakorlatok csak javítanak a test állapotán, kitűnő fizikumot eredményezve. Az esetleges sérülések veszélyének esélye gyakorlatilag nullára csökkenthető odafigyeléssel, ezért borzasztóan fontos, hogy képzett trénerünk legyen, kellő tapasztalattal.

Oszd meg ismerőseiddel, ha tetszettShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn